9.(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada tuhan kamu, lalu Ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): “Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut. 10.Dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. Dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.Surah al-Anfaal ayat 9-10
Perang Badar tercetus
pada 17 Ramadhan 2H bersamaan 17 March 624M. Perang ini terjadi di satu
kawasan yang berada di antara Mekah dan Madinah. Nama Perang Badar
dinisbatkan kepada sumur yang dikenali Sumur Badar. Adapun, Sumur Badar
dinisbatkan kepada seorang penggali sumur tersebut, Badar bin an-Narin. Badar terletak 60 km ke arah kota Mekah daripada Madinah.
Kerisauan Rasulullah saw
Perang pertama dalam sejarah Islam ini
meletus di mana Rasulullah saw baru sahaja berada di Madinah selama dua
tahun. Iman para sahabat Ansar juga masih lagi mentah. Pada saat
peperangan ini meletus, Rasullulah saw cukup risau dengan keadaan ini.
Maka terjadi satu peristiwa di mana
seorang sahabat Rasulullah saw, Miqdad bin Amr ra bangkit melontar
kata-kata wibawa terhadap junjungan besar kita, Muhammad saw. Miqdad bin
Amr ra berkata,
“Wahai Rasulullah saw, laksanakanlah apa yang telah Allah perintahkan kepadamu, Demi Allah kami sentiasa bersamamu. Kami tidak akan berkata sebagaimana perkataan bani Israil kepada Nabi Musa as, ‘Pergilah kamu bersama Rabb-mu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti di sini saja.” (Miqdad bin Amr ra membacakan sebahagian ayat dalam surah al-Maa’idah ayat 24).“Akan tetapi kami berkata, “Pergilah engkau bersama Rabb-mu dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami menyertai kalian berdua. Demi Zat yang telah mengutuskanmu dengan kebenaran, seandainya engkau membawa kami menyertaimu ke Birkil Ghimaad(kota Habsyah), nescaya kami akan sentiasa bersamamu dari berangkat sampai engkau tiba di sana”
Diriwayatkan bahawa, muka Rasulullah saw
lantas bertukar ceria dan bergitu bermotivasi. Ia bertambah menyakinkan
Rasulullah saw apabila pemuka daripada bani Aus di kalangan golongan
Ansar, Saad bin Muadz bangkit memberi jaminan taat setia kepada
Rasulullah saw. Sebelum
peperangan bermula, sepupu Rasulullah, Ali bin Abi Talib dan Ubaidah
bin al-Harits serta bapa saudara baginda Hamzah bin Abdul Mutalib tampil
ke hadapan menyahut cabaran para Musyrikin Mekah.
Jumlah yang sedikit
Keadaan perang semakin meruncing. Musuh
yang ingin ditentang terdiri daripada dua golongan. Pertama, kabilah
yang membawa hasil dagangan haram(iaitu harta milik orang Islam sebelum
berhijrah ke Madinah) di bawah pimpinan Abu Sufyan dan kedua, angkatan
perang daripada Mekah berkekuatan 1000 orang pimpinan Amr bin Islam atau
lebih dikenali Abu Jahal.
Jumlah tentera Islam pula kurang tiga
kali ganda berbanding jumlah tentera Musyrikin. Ada riwayat menyatakan
300 orang dan ada riwayat menyatakan dengan lebih tepat iaitu 313 orang.
Memandangkan jumlah yang bergitu ketara,
ia mengundang kegelisahan dan kegusaran di dalam lubuk hati Rasulullah
saw. Al-Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas ra, ia berkata bahawa
Rasulullah saw berdoa ketika Perang Badar,
“Ya Allah, Aku memohon kepada-Mu, penuhilah janji-Mu. Ya Allah, jika Kau menghendaki, maka Kau tidak disembah lagi”
Mendengar rintihan Rasulullah saw, Abu
Bakar ra mengambil tangan Rasulullah saw yang mulia sambil berseru,
“Cukup wahai Rasulullah saw”. Kemudian Abu Bakar ra bangkit menuju ke
arah tentera Musyrikin dan membacakan ayat daripada Surah Al-Qamar ayat
45, “Golongan itu pasti akan dikalahkan dan mereka akan mundur ke belakang”.
Pertolongan Tentera Allah
Janji Allah swt sentiasa benar. Melalui
ayat 9 sehingga 10 surah Al-Anfaal, Allah swt telah menjanjikan bantuan
para Malaikat untuk kaum muslimin semasa Perang Badar. Ia ternyata benar
apabila beberapa hadis menyatakan terdapat para sahabat membicarakan
perihal ini dengan terperinci. Antara para sahabat yang pernah
membicarakannya adalah Ibnu Abbas ra, Umar al-Khattab ra, Ali bin Abi
Talib ra dan Rifa’ah bin Rafi’ az Zuraqi ra.
Bagaimana Malaikat menolong tentera Perang Badar?
Para tentera Allah iaitu para Malaikat
menolong para tentera muslimin dengan bantuan 1000 malaikat yang
berturut-turut. Jumlahnya telah mampu mengerunkan tentera musyrikin yang
pada awalnya beranggapan mereka mampu menewaskan tentera muslimin
dengan mudah.
Daripada 1000 Malaikat tersebut, mereka
berpecah kepada dua menjadikan masing-masing adalah 500 malaikat. Setiap
pecahan tersebut diketuai oleh malaikat Jibrail as dan malaikat Mikail
as. Malaikat Jibrail as mengetuai bahagian kanan manakala malaikat
Mikail as mengetuai bahagian kiri. Ia bersesuaian dengan riwayat
daripada Ibnu Abbas ra.
Ali bin Abi Thalhah meriwayatkan daripada Ibnu Abbas ra bahawa beliau berkata,
“Allah swt menolong Nabi dan orang-orang yang beriman dengan seribu Malaikat, dan Jibrail as termasuk di dalam golongan kelompok lima ratus pertama yang menyerbu musuh daripada sebelah kanan mereka, manakala Mikail as termasuk di dalam lima ratus kedua yang menyerang dari arah kiri mereka.”
Jibrail as juga diriwayatkan menunggang
kudanya iaitu Haizum semasa Perang Badar. Malaikat Jibrail as langsung
tidak memberi muka kepada tentera kafir musyrikin sehinggakan terdapat
tentera musyrikin diriwayatkan terbelah wajah mereka akibat pukulan
cambuk.
Imam Abu Jaafar ath-Tabari dan Imam
Muslim telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Umar al-Khattab. Dalam
riwayat tersebut disebutkan,
“Tatkala seorang bersungguh-sungguh melawan orang musyrik yang ada di hadapannya, tiba-tiba dia mendengar suara lecutan cambuk di atasnya dan suara penunggang kuda yang berkata, “Majulah Haizum(nama kuda Jibrail as). Tiba-tiba ia melihat si musyrik telah mati terkapar di hadapannya. Kemudian ia melihatnya dari dekat, ternyata hidungnya telah terpukul dan wajahnya terbelah seperti pukulan cambuk. Mukanya menjadi lebam(akibat pukulan cambuk). Lalu orang Ansar tadi mendatangi Rasulullah saw dan menceritakan kepada beliau. Rasulullah saw bersabda. “Engkau benar, itu adalah bantuan daripada langit ketiga.” Pada kejadian tersebut, yang terbunu dari orang-orang musyrik sebanyak tujuh puluh orang dan yang ditawan sebanyak tujuh puluh orang”
Tanda pengenalan Tentera Allah
Dalam satu ayat yang lain dalam surah Ali Imran ayat 123 sehingga 124, Allah berfirman,
123. (Ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka): “Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kamu dengan tiga ribu tentera dari malaikat yang diturunkan?,” 124. Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) jika kamu bersabar dan bertaqwa, dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda masing-masing.
Turunnya para Malaikat untuk bergabung
dengan tentera muslimin telah memakai beberapa tanda pengenalan. Bala
tentera bantuan Allah swt ini adalah kekuatan sebenar tentera mukmin
semasa Perang Badar. Para Malaikat menunjukkan semangat juang yang
bergitu tinggi.
Ia diperakui sendiri oleh Malaikat
Jibrail as sewaktu datang menanyakan Rasulullah perihal pendapat
peribadi Rasulullah berkenaan umatnya yang berperang di Badar.
Rasulullah saw lantas menjawab, “Mereka adalah dikalangan yang terbaik”.
Jibrail terus menjawab bagi pihaknya, “Bergitu juga yang ikut berperang
bagi pihak Malaikat”.
Dalam kekacauan perang tersebut, ramai
juga sahabat menyedari kehadiran tentera misteri yang mana mereka
langsung tidak mengenalinya sebelum ini. Akibat sibuk membasmi musuh
yang menerkam, mereka terpaksa mendiam diri sehingga perang tamat.
Sebaik perang tamat dan mereka telah pun
berada di Madinah, timbul beberapa cerita misteri sehingga diriwayatkan
dalam beberapa hadis Shahih.
Bulu Putih
Antaranya adalah sahabat besar Rasulullah saw dan sepupu baginda, Ali bin Abi Talib ra.
Abu Ishaq as-Suddi meriwayatkan dari Haritsah bin Mudhrib, Ali bin Abi
Talib ra berkata,“Tanda mereka pada perang Badar adalah bulu putih. Juga
ada tanda pada ubun-ubun kuda mereka.”
Tanda Imamah
Mak-hul mengatakan, “Bertanda
imamah(berserban yang dililitkan di kepala). Tanda para Malaikat pada
Perang Badar adalah serban berwarna hitam manakala pada Perang Hunain
adalah serban berwarna merah”
Serban Kuning
Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Yahya
bin Abbad bahawa Zubair ra pada Perag Badar mengenakan serban kuning
dengan melipatnya, lalu turunlah para Malaikat, juga menggunakan serban
kuning.
Kemenangan mutlak orang beriman
Bergitulah yang berlaku di Perang Badar,
perang pertama bagi umat Islam. Walaubagaimanapun, penulis yakin ramai
yang tidak tahu bahawa perang ini terjadi hanya kerana Kaum Musyrikin
datang untuk menyelamatkan kafilah dagang Abu Sufyan selain daripada
usaha untuk menghapuskan syiar Islam daripada muka bumi.
Pada mulanya, Rasulullah saw dan para
sahabat lain hanya ingin mencegah kafilah dagang Abu Sufyan yang
dipercayai telah dibiayai dengan menggunakan harta kaum Muslimin di
Mekah sewaktu sepeninggalan mereka setelah berhijrah ke Madinah. Dek
kerana ketidakpuasan hati dengan ketamakan Abu Sufyan, Rasulullah saw
bergegas menyekat kabilah tersebut. Namun, seorang utusan Abu Sufyan
bernama Dhamdham bin Amr al-Ghifari telah dihantar ke Mekah untuk
memohon bantuan.
Lantaran itu, Abu Jahal bangkit bersama
rakan-rakannya yang lain untuk menolong Abu Sufyan disamping untuk
menghapuskan Islam dan menyelamatkan ‘harta’ mereka yang dibawa oleh Abu
Sufyan.
Gerombolan yang dibawa Abu Jahal mencecah
1000 orang yang lengkap bersenjata, berbaju besi,topi baja, pasukan
berkuda dengan pelbagai perhiasan sedangkan tentera mukmin hanya
berjumlah 313 orang dilengkapi dengan dua ekor kuda dan tujuh puluh ekor
unta. Baki yang lain hanya berjalan kaki. Kebanyakan mereka tidak
dilengkapi dengan baju besi dan topi.
Dengan saiz kekuatan musuh yang bergitu,
amat wajar Rasulullah saw berasa risau kemungkinan kekalahan
tentera Islam semasa Perang Badar. Disebabkan itu, Rasulullah saw
kelihatan sugul dan bimbang. Namun, Allah swt sudah merancanakan
semuanya. Dengan kekuasaan-Nya, diturunkan para gerombolan Malaikat
memberi bantuan kudrat kepada Rasulullah saw dan tentera muslimin.
sumber : penulis
313 dan baiah fisabilillah
ReplyDeleteJika 313 merujuk kepada Surah 3, ayat 13: Sesungguhnya telah ada satu tanda (bukti) bagi kamu pada (peristiwa) dua pasukan yang telah bertemu (di medan perang); satu pasukan (orang-orang Islam) berperang pada jalan Allah (kerana mempertahankan agama Allah) dan yang satu lagi dari golongan kafir musyrik. Mereka (yang kafir itu) melihat orang-orang Islam dengan pandangan mata biasa dua kali ramainya berbanding dengan mereka sendiri dan Allah sentiasa menguatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dengan memberikan pertolonganNya. Sesungguhnya pada peristiwa itu terdapat satu pengajaran yang memberi insaf bagi orang-orang yang berfikiran (yang celik mata hatinya).Al-Imran ayat 13 Maksud surah Al-Imran ayat 13 amat sesuai sekali dengan isu semasa di Malaysia ini.
Jika 313 merujuk pula kepada Surah 31, ayat 3: Menjadi hidayat petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik.-Surah Luqman ayat 3
Sejarah ringkas baiah tentera fi sabilillah:
ReplyDeleteBaiah merupakan perjanjian untuk memberi ketaatan, manakala orang yang melakukannya seolah-olah membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin kepada amir atau ketuanya. Ianya merupakan perbuatan sunnah Nabi S.A.W.
mohon share
ReplyDelete